Kontakty są bezcenne w każdej branży - trzeba jednak o nie dbać.

< Wróć

Jak okiełznać kontakty biznesowe?

Nieważne czy masz własną firmę, pracujesz na etacie czy jesteś freelancerem. W każdej pracy kontakty biznesowe są kluczem do sukcesu. Dlatego warto dbać o dobre relacje nie tylko z klientami, obecnymi oraz przyszłymi, ale też z partnerami oraz ludźmi z branży oraz... poza niej. Nigdy nie wiadomo kiedy taki kontakt może się nam przydać.


System.

Przy budowaniu sieci kontaktów należy przede wszystkim dbać o porządek. Podziel swoje kontakty na kilka grup, np. najlepsi klienci, znani specjaliści w danej branży, firmy współpracujące. Wtedy łatwiej odnajdziesz szukany kontakt i łatwiej będzie Ci dostosować do nie przekaz. Na ile to możliwe, dodaj do każdego kontaktu kilka słów od siebie – niech to nie będą suche fakty, ale np. jeśli spotkałeś wyjątkowo dobrego fotografa, z którym może nawiążesz współpracę, dodaj do kontaktu zdjęcie, albo krótko je opisz. Jan Nowak, fotograf – świetne czarno białe zdjęcie Wartburga, więcej Ci powie niż dane z wizytówki, prawda?

Kontakt.

Staraj się utrzymywać regularny kontakt z Twoimi kluczowymi kontaktami. Nie oznacza to narzucania się ani spamowania ich, ale skoro nawiązałeś już kontakt z osobą w jakiś sposób dla Ciebie wartościową, nie zmarnuj tego. Staraj się dać coś od siebie, choćby drobiazg: np. informację o ciekawym dla danej osoby wydarzeniu, poradę z Twojej dziedziny, zaoferowanie pomocy, etc. Takie proste gesty procentują. Warto także pamiętać o kontaktach przy okazji ich urodzin lub świąt – kartka lub drobny upominek z okazji Świąt z pewnością pomoże utrzymać dobre relacje.

Bądź gotowy.

Zawsze bądź przygotowany na to, że możesz spotkać kogoś, kto potencjalnie może być zainteresowany Twoją ofertą. Miej przy sobie wizytówki i bądź przygotowany na to, by krótko i konkretnie opowiedzieć o firmie. Zamiast ogółów podaj szczegół, który Twój klient zapamięta. Nie mów „Jesteśmy firmą szkoleniowo konsultingową”, lepiej powiedz „Prowadzimy świetne szkolenia z innowacyjnego rozwiązywania problemów” lub jeśli możesz podaj przykład prestiżowego klienta, którego obsłużyłeś: „Nasze wypieki były główną atrakcją na imprezie firmowej Nivei: bardzo dobrze nam się współpracowało”. Taki zabieg sprawi, że łatwiej będzie Cię zapamiętać. Z drugiej strony odbieraj każdej napotkanej osoby w kontekście użyteczności dla Twojej firmy. Bądź przebojowy, ale też szczery i otwarty – ludzie zauważą, jeśli będziesz nastawiony tylko na zysk.

Myśl perspektywicznie.

Korzystanie z okazji może nie wystarczyć – sam je stwarzaj. Jeśli wiesz, że wkrótce przydadzą Ci się kontakty z danymi specjalistami, wyjdź im naprzeciw. Wybierz się na wydarzenie branżowe, zrób research w sieci na ich temat w Twojej okolicy, popytaj znajomych. Bądź aktywną stroną. Staraj się też zbudować swoją pozycję w branży – stań się ekspertem w swojej dziedzinie. Jako specjaliście łatwiej będzie Ci nawiązać nowe kontakty, w dodatku osoby z różnych branż same będą się do Ciebie zgłaszać. Spraw, by ktoś, kto szuka świetnego specjalisty od szkoleń unijnych, wiedział, że w okolicy to Ty jesteś jednym z najlepszych. Nie wstydź się promować siebie, ale też pamiętaj o innych. Zawsze dopytuj swojego rozmówcę o to czym się konkretnie zajmuje, nad czym pracuje, etc. Koniecznie zapamiętaj kilka faktów o swoim rozmówcy, by móc o nie dopytać przy kolejnej okazji. Pamiętając o szczegółach dotyczących danej osoby, pozytywnie ją zaskoczysz.

 

autor: Marta Buzalska

 


Zobacz inne artykuły w Bazie Wiedzy CARE-ER!