Myśl o sobie jako o marce

< Wróć

Idea slow personal brandingu.

Czyli o tym, jak działać efektywnie, w zgodzie ze sobą i we własnym rytmie.


Przybliżenie idei personal brandingu.

Personal brandingiem nazywamy świadome tworzenie swojej reputacji oraz wizerunku. Jest to zbiór narzędzi służący do traktowania osoby, jako marki. Na markę osobistą składają się starannie przemyślane wartości i motywy, które przenoszą się na wybory zawodowe czy aktywność w danym środowisku. Z personal brandingiem możemy najczęściej zetknąć się w kontekście topowych specjalistów z danych branż. Gdy spojrzymy na owych guru i mentorów, nie omija nas wrażenie, że osiągnęli mistrzostwo wyśrubowania strategicznego przekazu. Marki osobiste wykreowane w mediach są precyzyjnie wyważone. Stworzone w taki sposób, że właściwie nie ma czego zarzucić. Owszem, to sprawia, że wzrasta nasze zaufanie do takiej osoby, jako do eksperta. Ale czy przekonuje nas tak po prostu, czy przyciąga? To już inna sprawa.


Zrób to w rytmie "slow".

Punktem wyjścia dla personal brandingu powinno być grono odbiorców, do których chcemy dotrzeć. Celem działań kształtujących markę jest zwiększenie rynkowej wartości danego nazwiska. Twoje nazwisko jest marką. Personal branding pozwala Ci nią tak pokierować, aby przynosiła Ci korzyść. Z drugiej strony możesz pomyśleć "Nie chce się reklamować w określonym stylu, jak wystandaryzowany pionek." I będziesz mieć rację, żadna. Cała istota personal brandingu zawiera się w autentyczności. Owszem, budowana świadomie marka osobista pomaga spełniać marzenia i zgromadzić wokół siebie właściwych ludzi. Pytanie – Jak w tym wszystkim odnaleźć siebie, swoje ja? Odpowiedzią na to pytanie może okazać się działanie w rytmie slow. Spokojne, przemyślane i pełne wewnętrznego przekonania podejście do tematu. Cokolwiek robimy, warto byśmy mieli na uwadze obiektywne czynniki, które zapewnią nam powodzenie naszego biznesu/działalności. W momencie, gdy decydujemy się na pokazanie światu na czym się znamy i za co jesteśmy cenieni, ogarnia nas euforia. Ważne, by mimo niej, umieć analitycznie i wynikowo patrzeć na rezultaty swoich działań.

Perspektywa "ja", a język korzyści dla odbiorców.

Znajomość swojej przewagi konkurencyjnej i świadomość indywidualnej wartości jaką zapewniamy naszym odbiorcom/klientom, przysłuży się do lepszych wyników. Owa znajomość, szczera i pogłębiona, może wyniknąć z kontaktu ze sobą. Tworzenie marki bierze się ze świadomości tego, jak jesteśmy postrzegani. Umiejętne zarządzanie tym wrażenie pozwala lepiej pozycjonować się na rynku pracy, czy wśród naszych klientów. Chcąc pokazać światu siebie, skorzystaj z dostępnych na rynku narzędzi. Z tych, które stosują marki. Spójrz na siebie, jak na atrakcyjny produkt. Oczywiście, że nie jesteś produktem. Jesteś czymś więcej, masz jeszcze serce do tego, co robisz.

Pozwól, że przybliżę Ci teraz kilka ze skutecznych narzędzi - Content marketing

Content marketing, czyli tzw. marketing treści, to strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron.
Zastanów się, gdzie możesz podzielić się swoimi obserwacjami czy dotychczasowymi realizacjami? Kogo to zainteresuje? Na kim to zrobi wrażenie?

Brand journalism

Brand journalism to innymi słowami tworzenie dobrej treści wokół marki przy wykorzystaniu dziennikarskich umiejętności i warsztatu. Co istotne, w dobie multimedialności i wielu platform komunikacyjnych, dobra historia powinna być "sprzedawana" za pomocą wielu kanałów. Wykorzystaj siłę social mediów. Zadbaj o precyzyjne i przyjazne treści na swojej stronie internetowej. Rozważ prowadzenie bloga. Zrób porządek na FB i innych mediach społecznościowych.

Zasady, którymi warto się kierować tworząc opowieść dla autentycznej marki, także osobistej, to:
Szczerość i jasne wyrażanie tego, co chce się przekazać.
Wyrazistość, zaproponowanie unikalnej wartości, która wyróżni nas na tle konkurencji.
Dostosowanie języka komunikacji na personalną, starannie dobraną do grupy docelowej.


Wewnętrzne przekonanie vs śmiertelna powaga.

Pamiętaj o tym, że narzędzia personal brandingowe mają Ci pomóc. Każda strategia zakłada ustalenie celów, dobór narzędzi, realizację i mierzenie skuteczności. Po jakimś czasie działań w obszarze personal brandingu wróć do swoich przemyśleń dotyczących tego, jak chcesz być postrzegany i co zamierzasz wyrazić tym, co robisz. Żongluj swoim wizerunkiem, ulepszaj. Nie bój się przyznać do chybionych pomysłów. Odkrywaj i dojrzewaj.

Spójny wizerunek, z którym dobrze się czujesz i który realizuje twoje cele to przydatne narzędzie tworzenia ścieżki zawodowej czy strategii obecności w danym środowisku. Uwierz, po prostu uwierz.Zanim komukolwiek się przedstawisz "w nowej odsłonie", zapytaj siebie, czy wierzysz w to, co robisz. Sprawdź, ile jest Ciebie w tych wszystkich przekazach i komunikatach. Nim zaczniesz mierzyć wyniki podjętych działań, zacznij uważać się za dobrą markę osobistą. Dobra marka osobista to osoba, która ma coś do zaoferowania i jest to w dobrej jakości. Nie obawiaj się mówić otwarcie i z dumą o swoich sukcesach, Jeśli robisz to z umiarem i w przystępny sposób przyciągniesz do siebie ludzi i sprawisz, że w sytuacji problemowej, zwrócą się do Ciebie jako kogoś zaufanego i dobrego w danej dziedzinie.

Autentyczność marki osobistej jest atrybutem, którego znaczenie w dynamicznym świecie wyrazistych marek wciąż rośnie. Chodzi o zdolność wywoływania u kimś przekonania, że mają do czynienia z kimś niepowtarzalnym i wyjątkowym.

autor: Justyna Poluta