Konkretna strategia to podstawa, by odnieść sukces na targach.
< Wróć

Czy targi w dobie internetu mają rację bytu

Dla firmy targi oznaczają dość spore koszty (stoisko, personel, koszta podróży, etc.) oraz konieczność oddelegowania na nie pracowników. Czy warto zdecydować się na udział w targach w dobie internetu, kiedy każdy klient szybko może sprawdzić ofertę online? Czy dla zainteresowanego nie jest to ogromna oszczędność czasu i pieniędzy? Możliwe.... Ale nie do końca!

Szansa

Targi to świetna opcja zarówno dla odbiorców jak i dostawców różnorodnych usług i produktów z danej branży. Pozwalają na bezpośredni kontakt z wieloma klientami, poznanie trendów w branży i wszelkich nowości, nawiązanie cennych kontaktów. To także doskonała okazja to prezentacji oferty lub wysłuchania jej bezpośrednio od eksperta, a czasem nawet dotknięcie czy spróbowanie. To zupełnie inne doświadczenie niż oferta na stronie internetowej czy w czasopiśmie branżowym. Czy jednak aby na pewno targi są dla każdego? Jak wykorzystać ich potencjał , by wynieść z uczestnictwa w nich jak najwięcej?

W cztery oczy

Niektórzy mówią o zmierzchu targów i wyższości internetu jako skutecznej promocji firmy. W niektórych przypadkach mogą mieć rację, nadal jednak targi to doskonała okazja by promować swoją firmę, a także poszerzyć wiedzę. Trzeba tylko umieć z niej skorzystać. W tym celu należy się zastanowić: co jest unikalną cechą targów wobec innych rodzajów prezentacji oferty i kontaktów z klientem? Oczywiście kontakt bezpośredni! To oznacza, że klient, który nie do końca jest przekonany do danych usług, nie do końca je rozumie lub po prostu jest sceptyczny, może na własne oczy się przekonać co dana firma oferuje, zweryfikować swoje poglądy, dopytać o nurtującą go kwestię. Należy pamiętać, że taka rozmowa ma ogromną wartość, a przekonany w ten sposób klient jest na wagę złota. Z drugiej strony osoby zwiedzający mają niepowtarzalną okazję bezpośredniego porównania całej gamy produktów i usług, które ich interesują. Mogą wyrazić swoją opinię o danym produkcie, wskazać na braki i możliwości poprawy usług lub poszerzenia oferty. Uczestnicy zyskują, bo mogą wpłynąć bezpośrednio na branżę, którą są zainteresowani, natomiast przedsiębiorcy mają darmowy feedback, często bardziej wartościowy niż tradycyjne badania marketingowe. Co ważne, każdy uczestnik to osoba mniej lub bardziej zainteresowana branżą – warto to wykorzystać.

Kontakty na wagę złota

Kontakty z osobami z danej branży mogą okazać się zbawienne dla Twojej firmy. To nie tylko okazja do zdobycia wartościowych partnerów biznesowych i kontrahentów, ale też do tego, by rozpocząć nowy biznes lub zainteresować się nowym obszarem działań w naszej branży. Jeśli na przykład masz knajpę, słynącą z doskonałych pierogów, na targach możesz poznać kogoś zainteresowanego sprzedażą ich w swoim sklepie, lub też przedstawiciela firmy cateringowej, która promuje lokalne potrawy i w ten sposób zyskać okazję do rozszerzenia działalności firmy i wejscia na nowe rynki. Osoby, które dopiero myślą o rozpoczęciu swojej działalności, ale brakuje im np. zaplecza technicznego, mogą poznać kogoś kto takie zaplecze ma i chętnie je udostępni na odpowiednich warunkach lub otworzy wspólny biznes. Nawet jeśli zdobyte na targach kontakty nie będą wykorzystane od razu, mogą przynieść korzyść później, kiedy będziesz potrzebować usług lub wiedzy z danej specjalizacji. Wystawcy powinni także obserwować konkurencję i nowe firmy w branży – to w jakim kierunku zmierzają, może wytyczyć ich drogę rozwoju.

Bądź przygotowany i otwarty!

Aby jednak nadarzyła się okazja do pozyskania wartościowych kontaktów, dotarcia do nowych klientów i poznania nowinek w branży, trzeba się odpowiednio przygotować i stworzyć plan uczestnictwa w targach – nieważne, czy jesteś wystawiającym czy odwiedzającym. Warto założyć szczegółowy plan działania: jeśli jesteś uczestnikiem przejrzyj program i wynotuj punkty programu i stoiska, które są dla ciebie interesujące. Wystawiający musi przemyśleć o wiele więcej: wygląd stanowiska, rodzaj gadżetów reklamowych, zdefiniowanie celu uczestnictwa w targach i targetu do którego kieruje swoją wystawę. Może się oczywiście zdarzyć, że oferta skierowana jest do każdego uczestnika, ale bywa , że dotyczy ona tylko pewnego obszaru branży. Na przykład jeśli wystawiasz swoje produkty do włosów na targach kosmetycznych, możesz założyć, że trafiasz głównie do salonów fryzjerskich lub wyłącznie do sieci handlowych. Nie będą Cię natomiast interesować solaria lub ośrodki chirurgii plastycznej. Dla obu stron niezwykle ważne jest bycie otwartym. Jeśli coś Cię zainteresuje, powinieneś podejść do stanowiska i dopytać o szczegóły. Wystawcy powinni także inicjować kontakt z klientem. Zwiedzający pozostawiony samemu sobie, nie dopyta o szczegóły oferty i folder, w efekcie więc może nie zapamiętać Twojej oferty lub zwrócić się do konkurencji.

Po zakończonych targach, każda firma powinna zrobić podsumowanie, które pozwoli im poznać efekty uczestnictwa w targach, ale też wyciągnąć wnioski, ważne dla funkcjonowania firmy i dalszej promocji marki. Uczestnicy powinni przejrzeć foldery i broszury, które otrzymali i przeprowadzić ich selekcję. Warto zachować kontakt do najbardziej wartościowych dla Ciebie firm, których usług możesz potrzebować w przyszłości. Ważne jest oczywiście, by wybrać odpowiednie targi: jeśli rozminiemy się z branżą lub zjawimy nieprzygotowani, niewiele uda nam się z nich wyciągnąć.



Zobacz inne artykuły w Bazie Wiedzy CARE-ER!