Design thinking zakłada, że jesteś zdolny do kreatywnego rozwiązywania nawet bardzo trudnych wyzwań.

< Wróć

Odśwież myślenie: jak wykorzystać design thinking w firmie?

Jest taka scena w filmie Lawrence z Arabii, w której główny bohater i jego kompan siedzą na wydmie i wpatrują się w odległy czarny punkt nie mogąc zidentyfikować, czym on jest. Nie wiedząc co zrobić, czekają, by przekonać się czym jest ten punkt. Z czasem punkt rośnie, można w nim rozpoznać poruszające się zwierzę, następnie zidentyfikować, że to wielbłąd, a gdy zbliża się jeszcze bardziej bohaterowie widzą, siedzącą na wielbłądzie postać. Gdy postać podjeżdża, wyciąga broń, strzela i zabija kompana Lawrence’a. Znając skutki tego zdarzenia możemy zadać sobie pytanie czy siedzące na wydmie postaci popełniły błąd czekając na to, co nastąpi? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta - TAK!
 


Każde działanie w oczekiwaniu na to, w co przeobrazi się czarny punkt byłoby lepsze.
Postawmy sobie kolejne pytanie. Jak się tak sytuacja ma do sytuacji biznesowej? Przełożenie okazuje się bardzo łatwe – tak, jak bohaterowie tej sceny zachowuje się wiele firm. Siedzą na swych pozycjach, robią co do nich należy. Tylko, że coraz częściej na ich rynek wjeżdża czarny punkt – silny konkurent, innowacja, zmiana w potrzebach klienta i strzela z zaskoczenia, jednych raniąc, innych raniąc poważnie, a jeszcze innych wykańcza. Powyższa metafora, jakkolwiek brutalna, pokazuje, że firma nie może stać w miejscu, bo ryzykuje popełnienie błędu, analogicznego do tego, który popełnili Lawrence i jego kompan.

DT: myślenie projektowe.
Uważany za twórcę pojęcia design thinking (DT, myślenie projektowe) Tim Brown zwraca uwagę na to, że dzisiejsze przyspieszenie technologiczne gospodarki, wzrost i globalizacja konkurencji na każdym praktycznie rynku powoduje zużywanie się dotychczasowych koncepcji biznesowych. W konsekwencji tego pojawia się zapotrzebowanie na nowe strategie, modele i rozwiązania. Na wielu rynkach widzimy już wiele przykładów rozwiązań, które nie mieszczą się w ogólnie pojętych konserwatywnych rozwiązaniach funkcjonujących dotychczas. Świetnym przykładem jest zapoczątkowany w 2006 roku przez firmę TOMS Shoes model buy one give one zakładający, że osoba dokonująca zakupu danego produktu jednocześnie wspiera potrzebujących. Stąd w pionierskim modelu TOMS Shoes kupując parę butów, klient jednocześnie finansował parę butów dla mieszkańców państw trzeciego świata. Instrumentem, który ma ułatwić tworzenie takich właśnie oryginalnych, ale skutecznych i dopasowanych do zmieniających się potrzeb współczesnych klientów, jest design thinking.

Kreatywne podejście.
Według autorów Design Thinking for Educators (2012) jest to nawet nie tyle metodyka pracy, ale sposób myślenia, który zakłada możliwość wdrożenia zmian, wypracowanych w sposób intencjonalny, zakładających nowe rozwiązania problemów i pozytywnie na nie oddziałujące. Design thinking zakłada, że jesteś zdolny do kreatywnego rozwiązywania nawet bardzo trudnych wyzwań. Bardzo ważny element stanowi pełne zrozumienie potrzeb i motywacji drugiego człowieka, oraz współpraca wynikająca z założenia, że grupa jest w stanie wypracować więcej i lepsze rozwiązania niż jednostka. Nie bez znaczenia są także optymizm i eksperymentalność, które umożliwiają poszukiwanie nowych rozwiązań. Wszystkie te elementy mogą być realizowane w tradycyjny sposób, coraz częściej jednak firmy optymalizują ten proces za pomocą systemów B2B.

Technologia w służbie DT
Zaletą korzystania z tego typu narzędzi jest możliwość sprawnej wymiany danych pomiędzy poszczególnymi pracownikami organizacji jak i samą organizacją i jej klientami. Systemów służących do zarządzania, gromadzenia i upowszechniania wiedzy w przedsiębiorstwie jest sporo. Oprócz istniejących na rynku zagranicznych systemów, pojawił się autorski i co ważne – polski - system SENS-O!, który powstał między innymi z myślą o zarządzaniu projektami. Każdy system tego typu ma możliwość zakładania indywidualnych projektów firmy, tworzenia w ich obrębie grup projektowych. To narzędzie doskonale wpisuję się w zasadę współdziałania i empatii, które są tak ważne w myśleniu projektowym. System może stanowić nie tylko kopalnię wiedzy, ale także stać się platformą do tworzenia nowych innowacyjnych pomysłów i rozwiązań. Nieocenioną zaletą jest także brak ograniczonej przestrzeni działania, z systemu można bowiem korzystać w różnych miejscach, kiedy tylko mamy na to ochotę.

autor: SENSE consulting sp. z o.o.

 

 

 

 

 
DOTACJE NA INNOWACJE