Jeśli dobrze orientujesz się w nowych technologiach, pracodawca z pewnością to doceni.

< Wróć

Czy odniesiesz sukces?

O kompetencjach, bez których nie przetrwasz na rynku pracy.

Jaki jest idealny pracownik? Szybki? Dokładny? Innowacyjny? Co jest ważniejsze: zaangażowanie czy doświadczenie? Umiejętność pracy w grupie czy samodzielność? Z pewnością odpowiesz, że to zależy od kontekstu: od firmy, stanowiska, branży. Dokładność i sumienność z pewnością powinna cechować księgową, ale kreatywność lepiej sprawdzi się u marketingowca, prawda? Są jednak kompetencje, w które warto inwestować bez względu na branżę i stanowisko.


Innowacyjność

Wynika to z pewnych wymogów rynku: są cechy, które dobrze jest rozwijać, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że sytuacja prędzej czy później wymusi na nas ich zdobycie. Lepiej być na to przygotowanym. Jedną z takich cech, którą z pewnością docenią pracodawcy i która pomoże Ci się wyróżnić w pracy, jest innowacyjność i zdolność do myślenia poza schematami,szczególnie w obliczu problemu. Skąd takie zapotrzebowanie na innowacyjność? Z coraz szybszego tempa pracy i zmieniającego się rynku. Często, by rozwiązać jakoś problem, nie wystarcza trzymanie się sprawdzonych schematów – trzeba stworzyć nowy sposób. Wtedy innowacyjne myślenie jest niezastąpione. Jak to rozwijać? Warto kilka minut dziennie poświęcać na nowe pomysły lub rozwiązywanie typowych problemów w nietypowy sposób. To świetna forma ćwiczenia! Pomocne może być także spisywanie swoich pomysłów i skojarzeń lub inspiracji. Nawet jeśli nie przydadzą się w danej chwili, w przyszłości mogą pomóc Ci rozwiązać jakąś trudną kwestię.


Elastyczność

Z innowacyjnością łączy się też elastyczność i łatwość przystosowania do zmian. Takie osoby łatwiej adaptują się do nowych zasad w firmie, a także łatwiej im się przebranżowić i wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu rynku. Do utartych schematów postępowania łatwo się przyzwyczaić, ale często blokują one rozwój, nie tylko firmy, ale i Twój. Jeśli masz problemy z elastycznością, postaraj się małymi krokami wychodzić ze swojej „bezpiecznej sfery” i zmieniaj swój plan dnia. Zacznij od małych rzeczy. Jeśli na przykład codziennie w drodze do pracy kupujesz drożdżówkę, raz na jakiś czas idź winne miejsce i kup coś innego na śniadanie. W rozwijaniu elastyczności pomaga też próbowanie nowości: idź na nietypowy kurs lub do egzotycznej knajpy. Dzięki takim drobnym ćwiczeniom,nagłe zmiany nie wyprowadzą Cię z równowagi i szybciej się do nich dostosujesz.

Technologicznym łatwiej

 


Przewagę na rynku da Ci też łatwość przyswajania nowinek technologicznych. Nie bój się próbować nowości, korzystaj z nich, testuj i myśl jak mogą usprawnić Twoją firmę. Przegapienie nowego trendu, może Cię wiele kosztować,dlatego postaraj się być otwartym na to, co oferuje współczesna technologia. Zmiany w tym sektorze zachodzą z ogromną prędkością i coraz trudniej jest być an bieżąco, wypracuj więc w sobie nawyk: śledź branżowe portale i czasopisma, odwiedzaj targi i przede wszystkim próbuj na sobie: skorzystaj z nowej aplikacji,przejdź się do sklepu ze sprzętem i wypróbuj nowy model aparatu lub telefonu.

 

 

Komunikacja

 

Naucz się... rozmawiać. Możesz nie zdawać sobie sprawy jak wielu konfliktów i problemów da się uniknąć sprawną komunikacją, tak między członkami zespołu jaki między różnymi działami firmy. Otwartość i szczerość,oczywiście w granicach rozsądku, zaoszczędzi Ci mnóstwo czasu oraz poprawi relacje ze współpracownikami, a atmosfera w firmie to rzecz, której nie należy lekceważyć. Powiedz otwarcie, ze masz wątpliwości w związku z nowym projektem lub, że nie do końca zrozumiałeś co Twój kolega miał na myśli. Rozwiejesz wszelkie wątpliwości od razu i będziesz mógł skupić się na ważniejszych rzeczach. Otwarcie się na drugą osobę może być trudne – mimo wszystko staraj się reagować: kiedy w Twojej głowie zapali się czerwona lampka, wyraź to od razu. Staraj się mówić jasno i do wszystkich – nie pozostawiaj miejsca na niedopowiedzenia. Najlepiej rozwiniesz komunikatywność oczywiście podczas interakcji z innymi.Nie bój się rozmawiać!

 

Feedback

 

W samorozwoju bardzo użyteczne może być dla Ciebie feedback od innych. Możesz zapytać tak przełożonego, jak i współpracowników o to jak Cię postrzegają?Czy jasno się wyrażasz? Czy jest coś co zrobiłeś wyjątkowo dobrze lub źle w ostatnim czasie? Co u Ciebie cenią? Dopytuj się oto jaki jesteś i co możesz usprawnić, a nie tylko będziesz się rozwijać, ale też będziesz postrzegany jako profesjonalną i zaangażowaną osobę. Staraj się też szukać u siebie kompetencji z którymi masz problem. Może masz problem z organizacją czasu pracy lub asertywnością? A może stresują Cię publiczne wystąpienia? Walcz z tym we własnym zakresie lub poproś przełożonego o szkolenie lub sam zapisz się na odpowiedni kurs.Może się okazać, że inwestowanie w uniwersalne umiejętności opłaci Ci się bardziej niż specjalizacja w danej dziedzinie.

 

autor: Marta Buzalska


Zobacz inne artykuły w Bazie Wiedzy CARE-ER!