By osiągnąć cel, najlepiej ustalić konkretny plan.

< Wróć

Cel: niewypał? Uniknij porażek w pracy metodą SMART.

Wydawać by się mogło, że wyznaczanie sobie celów jest naturalne dla każdego z nas, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. To przecież proste, prawda? Stawiamy sobie cel i staramy się go osiągnąć. Czasem się udaje, czasem nie. Czy można zapobiec ewentualnym porażkom? Oczywiście! Wystarczy być SMART.


Porażki w dochodzeniu do wyznaczanych celów nie muszą oznaczać, że droga była zła. Może się okazać, że problem tkwi w źle wyznaczonym celu. Jeśli popełnisz błąd już na tym etapie, prawdopodobnie spotka Cię porażka, której można było łatwo uniknąć dzięki SMART: metodzie wyznaczania celów. To zasada doskonale znana pracownikom korporacji, którą można zastosowac także w małej firmie, a także poza pracą. SMART to akronim angielskich słów:

Simple – Prosty

Cel musi być sformułowany tak, żeby każdy go zrozumiał. Przekaz musi być krótki,jasny i nie pozostawiać wątpliwości. Nie myśl: chciałbym osiągnąć sukces w pracy. To zbyt ogólne i dla każdego znaczy co innego. Pomyśl: chciałbym zarabiać min. 5 tys zł.

Measurable – Mierzalny

Cel nie może być abstrakcyjny. Chcę dobrze zarabiać jest o wiele mniej konkretne od Chcę za rok zarabiać tysiąc złotych więcej. Kwoty, liczby, konkretne osiągnięcia (np. zdobycie certyfikatu) to rzeczy mierzalne, dzięki czemu możemy zweryfikować czy cel został osiągnięty.

Achievable – Osiągalny

To może banalne, ale cel musi być osiągalny. Jeśli postawisz sobie poprzeczkę za wysoko, nie tylko go nie osiągniesz,a le też zdemotywujesz się do dalszych działań. Lepiej stawiać sobie mniejsze cele stopniowo, niż jeden „duży”, który jest oderwany od rzeczywistości. Stosuj metodę małych kroków, a będzie Ci łatwiej. Nie myśl: Za rok chcę być kierownikiem działu, jeśli dopiero zacząłeś pracę. Pomyśl: Za rok chcę być stanowisko wyżej, niż w tej chwili. To jest o wiele bardziej realne założenie, prawda?

Relevant – Istotny

Stawiając cel musisz zadać sobie pytanie: czy faktycznie muszę go osiągnąć? Jak bardzo jest dla mnie ważny? Dzięki temu, ze cel będzie dla Ciebie istotny, będziesz mógł się zaangażować w jego osiągnięcie. To bardzo ważne szczególnie w pracy, kiedy wiele osób pracuje nad jednym projektem: muszą wiedzieć dlaczego zajmują się daną kwestią. Jeśli uznają, że ich praca nie ma sensu, nie przyłożą się do jej wykonania. Przykładowo konkretna podwyżka jest dla Ciebie o tyle ważna, ze planujesz egzotyczne wakacje lub zakup auta. Z drugiej strony założenie, że za miesiąc nauczysz się gotować barszcz, pomimo, że Ty i Twoi bliscy nie znosicie buraków, wydaje się być pozbawione sensu.

Timely defined – Określony w czasie

Nawet najlepiej zdefiniowany cel będzie trudny do osiągnięcia, jeśli nie założysz jakiś ram czasowym. Określenie terminu to nie tylko sposób na motywację. To także sposób na to, by zweryfikować czy odniosłeś sukces. Jeśli założysz: Polecę na Tajlandię, pozostanie to prawdopodobnie w sferze Twoich marzeń – zawsze będzie coś ważniejszego do zrobienia, pojawią się inne ważne wydatki i będziesz odwlekać wyjazd. Jeśli założysz, że polecisz na Tajlandię wciągu kolejnego roku, albo jeszcze lepiej w konkretnym czasie (np. w grudniu), wtedy nastawisz się na jego zrealizowanie i metodycznie zaplanujesz konkretne kroki.

Z jednej strony powyższe rady wydają się być oczywiste, z drugiej są niezwykle skuteczne. Nie wierzysz w powyższe metody? Wolisz działać intuicyjnie? Spróbuj kolejny cel, nawet niewielki, ustalić metodą SMART, ale potraktuj to jako zwykłe usystematyzowanie swojej pracy. Wiele osób odrzuca działania oparte o korporacyjne zasady, przypisując im tworzenie sztucznej , nieżyciowej ideologii. To błąd! Nie musisz wcale doszukiwać się w podobnych metodach niczego więcej, niż usprawnienia swojej pracy. Jeśli uświadomisz sobie co trzeba zrobić, by szybko ustalić dobry cel, poświęcisz na to o wiele mniej czasu i zapewnisz sobie poczucie komfortu, że nie zapomniałeś o najważniejszych kwestiach. Dzięki temu Twoja dalsza praca i opracowanie sposobów dojścia do celów będą łatwiejsze dla Ciebie oraz Twoich współpracowników.
 

autor: Marta Buzalska


Zobacz inne artykuły w Bazie Wiedzy CARE-ER!