< Wróć

Apple czy no name?

Jaką jesteś marką?


Twoje mocne strony

By zbudować personal branding, należy zacząć od strategii. Zastanów się jakie są Twoje zalety i zbuduj wokół nich komunikację. Rób wszystko, by być kojarzony z tymi pozytywnymi cechami. Jeśli na przykład pracujesz w branży, która wymaga mocno biznesowego i profesjonalnego wizerunku, np. w finansach i bankowości, nie wrzucaj na swój profil na Facebooku zdjęć z zakrapianych imprez. Pokaż też, ze interesujesz się branżą i rozwijasz swoje umiejętności– nie bój się chwalić osiągnięciami! Niech inni widzą dowód na to, że faktycznie jesteś dobry w tym co robisz. Nie oznacza to,ze Twoja działalność w sieci powinna ograniczać się jedynie do biznesu i pracy. Pokazuj innym swoje hobby, jak spędzasz czas, etc.,jednak zadbaj, by nawiązywało to w jakiś sposób do Twoich umiejętności lub zalet, postaraj się także o wysoką jakość tych materiałów.

Waga kontaktów

Często zapominamy, że ślady, jakie zostawiamy po sobie w sieci, bardzo mocno budują obraz tego, kim jesteśmy. Należy postarać się, by był on adekwatny do tego, co chcemy osiągnąć. Facebook, Instagram, Twitter, wpisy na forach –wszystko to składa się na to jak jesteś postrzegany. Dbaj więc oto, co trafia do sieci podpisane Twoim nazwiskiem i kto ma do tego dostęp. Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć ze swoją marką –do potencjalnych klientów czy pracodawców? A może szukasz okazji do współpracy z innymi specjalistami w branży? Określ dokładnie kto powinien znajdować się w Twojej sieci kontaktów i poprzez jakie platformy będziesz się komunikował z poszczególnymi osobami.

Content

Po ustaleniu targetu przemyśl jakie treści mogą interesować Twoją grupę i bądź w tym konsekwentny. Nawiązuj do wydarzeń z branży, ciekawych case'ów. Sortuj tez treści, które trafiają do różnych grup – ograniczenie niektórych postów tylko dla znajomych to za mało. Podam autentyczny przykład jednego z wykładowców, który wśród znajomych na Facebooku miał wielu swoich studentów. Nie ograniczył im jednak dostępu swoich postów,przez co mieli dostęp do zdjęć pań, które zamieszczał na swoim profilu z nieodpowiednimi dla wykładowcy komentarzami. W efekcie wykładowca miał problem, by być autorytetem dla swoich studentów i zapanować nad grupami zajęciowymi.

Niech Cię widzą

Marka osobista, to nie tylko treści, które sam zamieszczasz w sieci. To także miejsca w których się udzielasz i inicjatywy z którymi jesteś kojarzony. Obserwuj i komentuj profile branżowe firm lub osób, które uważasz za wartościowe. Ucz się od nich – pomyśl o tym, co jest na ich profilach wartościowego i zastosuj podobną zasadę u siebie.Postaraj się nie tylko komentować profile branżowe lub artykuły,ale wnieść coś ciekawego do dyskusji, nie bój się pokazać swojego punktu widzenia. Uważaj też na formę wypowiedzi. Język internetu ulega rozluźnieniu, jednak zadbaj o to, by Twoje wypowiedzi były gramatyczne i pozbawione błędów ortograficznych.Dziel się też wartościową i unikalną treścią. Jeśli ludzie zauważą, ze śledzisz uważnie trendy i jesteś na bieżąco z branżą, sami zaczną się do Ciebie zwracać.

Konsekwencja

Dbaj też o konsekwencję – twoja aktywność w sieci powinna być regularna i zamykać się w określonych tematach. To efekt strategii – planuj swoje posty, korzystaj z marketingowych narzędzi do kreowania treści na swoich profilach. Regularne i unikatowe treści, zachęcą do odwiedzania Twojego profilu i wyrobią w Twoich „odbiorcach”nawyk sprawdzania Twoich publikacji. W ten sposób wyrobisz sobie też wiarygodność. Okazjonalne zrywy i przypadkowo publikowane treści nie przysporzą Ci obserwujących.

Spotykaj się

Szukaj nowych dróg. Marka własna to nie tylko sieć. Bywaj na wydarzeniach i inicjatywach branżowych. Możesz tam osobiście spotkać wielu specjalistów,którzy mogą Ci pomóc w rozwoju. Bywaj też w ciekawych miejscach wokół siebie, nawet nie związanych z Twoją branżą. Okazje do rozwoju to często dzieło przypadku, a w innowacyjnych, nowych miejscach, możesz spotkać przedsiębiorcze osoby, z którymi możesz nawiązać współpracę. Nigdy nie zapominaj przy takich okazjach wręczyć swojej wizytówki – niekoniecznie firmowej. Możesz stworzyć swoją osobistą wizytówkę prezentującą kim jesteś i w czym możesz komuś pomóc.

Podsumowując – myśl o sobie jako marce, inwestuj w siebie, przemyśl swoją strategię i target.Postaraj się profesjonalnie budować swój wizerunek, a stworzysz wokół siebie środowisko sprzyjające okazjom do rozwoju.
 

autor: Marta Buzalska